maandag 11 april 2011

Wat met Mubarak?

Hoera! Egypte heeft de Belgische media opnieuw gehaald! Er zijn doden gevallen en de oude Mubarak heeft zijn kop nog eens getoond op de televisie. Ik kreeg net een telefoontje van Radio1 om de huidige situatie in Egypte te schetsen: “Wat met Mubarak?” Tja, wat met Mubarak?
Precies twee maanden geleden, op 11 februari 2011, trad Hosni Mubarak af als president van Egypte. Sinds 28 februari staan de stakkerd en zijn familie onder huisarrest in het presidentiele paleis in Sharm El Sheihk. Ik probeer me voor te stellen hoe ze hun dagen vullen samen. Nemen Hosni, Suzanne, Gamal  en Alaa gezamelijk hun ontbijt? Worden hun pralines nog altijd rechtstreeks overgevlogen uit Brussel? Of verslikken ze zich nu in de Egyptische namaakchocolade? Wordt er gesproken tijdens het eten? Of zitten ze verveeld voor zich uit te staren, de ogen gericht op de blauw-rode zee en de bloed-rode bergen van hun Saoudische partners in crime? Hebben ze nog een butler om hun thee te brengen? Hoe denkt die butler het Egyptische volk nog onder ogen te durven komen? Wat staat er op hun dagprogamma?
Het huisarrest wordt blijkbaar niet zo strikt nageleefd, want gisteren nog straalde Mubarak op de Saoudische TV zender ‘Al Arabiya’. Voor zover we weten, heeft Mubarak geen toestemming gevraagd om een cameraploeg te ontvangen. Maar bon. Daar was hij dus. Een gebroken man. In de steek gelaten door zijn volk dat hij meer dan dertig jaar trouw gediend heeft. “Nooit heb ik mijn positie misbruikt om mezelf of mijn familie illegaal te verrijken. Ik heb geen buitenlandse bankrekeningen of eigendommen. De leugens over mij en mijn familie doen me pijn. Ik zal het niet nalaten een rechtzaak aan te spannen tegen zij die mijn reputatie zwart maken.” Mubarak heeft zijn typische chantagetactiek nog niet verleerd. Eerst werkt hij op de emoties van de Egyptenaar. Op hun respect voor ouderen, hun eergevoel. Vervolgens dreigt hij. Hij blaft. Hij laat zijn (valse) tanden zien. Waarom is de hond nog niet gearresteerd? Wie blijft hem beschermen?
Goed, Mubarak en zijn zonen worden uiteindelijk wel gedagvaard. Gisterenavond liet de Egyptische procureur-generaal Abdel Mahmoud Meguid weten dat er een onderzoek is gestart naar hun rol in het misbruik van publieke fondsen en in het geweld tegen betogers. De Egyptische militaire leiding had niet veel keuze meer na de recente miljoenenbetogingen voor een snelle berechtiging van Mubarak. Maar wat betekent dit concreet? Ik denk niet dat Mubarak gearresteerd zal worden, zoals met voormalig eerste minister Ahmed Nazif is gebeurd. Mubarak weet te veel. Mubarak is gehaat door zijn volk, maar is (nog altijd) geliefd door de imperialistische machten. Israel, US, Saoudi-Arabie, EU, de hele bende heeft de persoon Mubarak dan wel laten vallen, maar niet het instituut Mubarak. Dat blijven ze beschermen in de vorm van steun aan de corrupte en dictatoriale legerleiding.
En wat met Mubarak zelf? Ik heb zo het gevoel dat die niet veel geheimen zal prijsgeven. Dat hij de een of andere voedselvergiftiging zal oplopen. Arme man, opgesloten in een uithoekje van de Sinaiwoestijn ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten