Communicatietraining,
communicatiestrategie, communicatiebeleid, nog nooit werd zo veel aandacht
gegeven aan communicatie. En nog nooit verliep communicatie zo oppervlakkig en
gekunsteld.
Begrijp je
me? Heb je gehoord wat ik zei? Snap wat ik bedoel? Hoe interpreteer jij dit?
Wat denk je te hebben begrepen? Hoe zou jij dit vertalen? Een monotoom gejank
in de sleur van de rationaliteit.
Ik voel veel
meer dan de nood om begrepen of verstaan of vertaald te worden. Ik voel een intense
noodzaak om gevoeld te worden, een gevoel dat het denkvermogen overstijgt.
Voel jij
dit? Voel jij mij? Wat voel jij?
Ik voel dat
het (h)erkennen van de gevoelens achter de communicatie ons, jou en mij, tot de
essentie kan brengen. Tot ons ware zijn. Om als twee unieke deelnemers onze
verschillen te omarmen en toch tot het gemeenschappelijke te komen.
En zo komen
we tot de oorsprong van communicatie. Communicare, als deelnemen. Communis, als
dat wat gemeenschappelijk is.
Aan iets
deelnemen, doe je vanuit jezelf. Met je eigen ik en je eigen lichaam. Hiervoor
moet je jezelf kunnen en durven blootgeven aan de andere deelnemers. Helaas wordt blootgeven geinterpreteerd – begrijp je
wel? – als een vorm van zwakte. Je blootgeven ontketent een gevoel van schaamte,
van ongeoorloofde vrijheid – rationeel vertaald als een dierlijke vrijheid. Mens
versus niet-mens.
Wel, ik
voel me niet langer beschaamd me bloot te geven. Zwak? Nog nooit zo sterk
gevoeld. Beschamend? Nog nooit zo trots gevoeld. Beklemmend? Nog nooit zo vrij
gevoeld. En nog nooit zo menselijk. Want wat is er humaner dan proberen elkaar
te voelen, verschillende mensen die samen deelnemen aan dat wat hen nog
menselijker maakt? Communicatie als een tastend proces in de zoektocht naar het
gemeenschappelijke, het ware zelf, dat alles verbindt.
Voel jij ook dit
kloppende hart van communicatie? Wil je er samen met mij op bewegen en dansen? De schaamte voorbij, in en met ons pure ik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten